Gamla svenska sorter från Balsgård?

Allt om hassel - Corylus-familjen
Post Reply
RuneStenholmJakobsen

Gamla svenska sorter från Balsgård?

Post by RuneStenholmJakobsen »

Bifogar bild på sida i Hushållningssällskapets skrift om hasselnötter i vår kultur. Mycket spännande att man tog fram 14 sorter och korsade med vild för att uppnå köldtålighet. Nu undrar jag : kan träden finnas kvar någonstans? Vet någon vad sortnamnen blev? Spännande
Attachments
IMG_20250511_215219.jpg
IMG_20250511_215219.jpg (3.11 MiB) Viewed 3514 times
Nöt_babe

Re: Gamla svenska sorter från Balsgård?

Post by Nöt_babe »

Nu drar jag från minnet, men jag har för mig att Phillip weiss nämner i nötodlarens handbok att det pågick något förädligsarbete här på 60-talet, men som lades ned. Det borde väl vara samma som du nämner här!

Vi får höra av oss till balsgård och höra om det finns något dokumenterat? För det kan väl knappast finnas någon vid liv idag som var inblandad i projektet.

Hoppas att det finns växtmaterial vid liv ännu iallafall :)
Nysort

Post by Nysort »

RuneStenholmJakobsen wrote: 11 May 2025, 19:58 Bifogar bild på sida i Hushållningssällskapets skrift om hasselnötter i vår kultur. Mycket spännande att man tog fram 14 sorter och korsade med vild för att uppnå köldtålighet. Nu undrar jag : kan träden finnas kvar någonstans? Vet någon vad sortnamnen blev? Spännande
Mycket intressant. Samma sak hände här i Norge. Forskningsstationer var i full gång med sortförädling, men projektet lades ner. Ingen vet vad som hände med sorterna.

Kan det finnas privatpersoner eller anställda på Balsgård som tog hand om de mest lovande sorterna? Det måste ha varit sorgligt för de personer som var inblandade i experimentet om allt material gick förlorat.
Blomquist

Post by Blomquist »

Som jag förstår det så har man flyttat över mycket till SLU i Alnarp
Nysort

Post by Nysort »

Blomquist wrote: 19 Aug 2025, 08:23 Som jag förstår det så har man flyttat över mycket till SLU i Alnarp
Flyttades hasselnötssorterna till Alnarp på 1960-talet?

Jag tycker det är konstigt att det inte har förekommit mer förädligsarbete av nötter i Norden.
RuneStenholmJakobsen

Post by RuneStenholmJakobsen »

Fick svar senare att allt material är borta
Post Reply