Genetisk variation?

Allt om valnötter: Europeiska, japanska, amerikanska... Hela Juglans-familjen får plats här
Post Reply
Helene_P

Genetisk variation?

Post by Helene_P »

Jag har två sådder av valnöt i en kruka, den ena har väldigt mycket smalare blad än andra sådder från samma källa. Hur stor är variationen av frösådder generellt och hur kommer det sig, naturens nyck eller pollen från olika träd?

Helene
IMG_9754.jpeg
IMG_9754.jpeg (1.28 MiB) Viewed 75 times
IMG_9755.jpeg
IMG_9755.jpeg (1.26 MiB) Viewed 75 times
Göran
Site Admin

Re: Genetisk variation?

Post by Göran »

Hej Helene!

Jag tror att det är naturens nycker.
En del trädgårdsmänniskor gillar speciella bladformer för dekorativt syfte och det går att ympa sånt också. Ibland kallas de för "variegata".
I t.ex. skogslind finns det mer än hundra olika namngivna bladformsvarianter.

Det brukar bli mindre skörd från dessa "defekta" träd, så jag hade nog inte sparat den fröplantan med smala blad.

Lycka till,
Göran
Helene_P

Re: Genetisk variation?

Post by Helene_P »

Tack Göran. Den får hänga med ut när det våras utan nån särskild behandling. Jag räknar med att en hel del av dem inte överlever sina första år men hoppas såklart att många visar sig hyfsat härdiga och friska. De som klarar sommaren och hösten i en pallkrage ska få övervintra i min svala källare första vintern, längre än så har jag inte planerat förutom att jag vill prova att ympa några och så småningom plantera ut ett gäng.
A
Post Reply