Hej jag vet det är skillnad med vad man önskar ha under sina träd - men jag letar efter mer information om bästa möjliga marktäckande växter. Just nu funderar jag på stor ormrot och vallört. har även hört om perenn råg.
Målet är att hålla kvickrot borta genom att plantera något annat i en cirkel runt stammen. Jag resonerar att man önskar nått som är i igång hela säsongen, som lägga ett lock på marken, men som inte sprider sig allt för snabbt för det måste vara tecken på att den tar mycket näring från marken (?)
Nässlor är bra har man hört, men vi är inte så glada i den. jag misstänker också att den tar mycket näring då den växer så snabbt och sprider sig snabbt. Stor ormrot kan man äta. vallört bra för pollinerare.
Min upplevelse efter ett par år med Stor ormrot är att den sprider sig långsamt - är i gång tidigt och lägger ett effektivt lock.
Men vet någon om det finns negativ påverkan på trädet/busken?
(har man nötter som man vill plocka upp från marken så är det säkert andra egenskaper man söker men det kan finnas en underhållseffektivitet i att undvika behöva rensa ogräs så mycket.)
Etablering - marktäckare - stor ormrot mm
-